„A színpad a vásznam, a táncosok pedig a festékem” – amerikai koreográfussal dolgozik a Miskolci Balett
Garrett Smith amerikai koreográfus január 7-12 között tart egyhetes kurzust a Miskolci Balett táncosainak. A táncművész szinte egész Európát és Amerikát is bejárta, színházunkba Kozma Attila meghívására érkezett.
Az Egyesült Államokban született táncművész, koreográfus az évek során számos elismerést szerzett. 13 évesen a New York City Táncszövetség versenyének győztese lett, 16 évesen a Kiemelkedő Férfi Ifjúsági Táncos címet kapta meg, ezenkívül egyike volt azon 20 kiválasztott diáknak, akik elnyerték a művészeti Miniszteri Ösztöndíjat. A 2002-es nyári olimpiai játékok nyitó ceremóniájában is részt vett, a Norvég Nemzeti Balett, a Houston Balett, a New York City Balett társulatait is megjárta már, 2009-ben és 2014-ben koreográfusi munkáját is rangos elismerésekkel jutalmazták. A Norvég Nemzeti Balettben, majd Moszkvában, a Bolsoj Balettal volt alkalma dolgozni, ezután döntött úgy, hogy szabadúszó koreográfusként folytatja munkáját.
Mozgalmas
időszak elé néz: koreográfiát készít majd Kanadában, Norvégiában, Franciaországban
és az Egyesült Államokban is.
„Tehetséges, fiatal, ambiciózus koreográfus” – így jellemezte Kozma Attila Garrett Smith-t. – Szerencsénk van, hiszen pont az előbb említett tulajdonságai miatt, néhány éven belül már nem biztos, hogy el tudtuk volna csábítani Miskolcra – mondja a Miskolci Balett művészeti vezetője.
– Fontos, hogy fejlődjünk, hogy új színt vigyünk az együttes életébe, ezért keresünk olyan koreográfusokat, akik különböző stílusokat képviselnek – részletezi Kozma Attila. Mint mondja, cél, hogy a táncosok ne csak mozgásstílusokban legyenek sokszínűek, hanem a gondolkodásmódban, a kivitelezésben is.
Az
elmúlt hét hetet Moszkvában töltötte Garrett Smith, ahol A hattyúk tava egy új,
különleges produkcióján dolgoztak, színpadon és jégen egyaránt többek között
Jevgenyij Pljuscsenko jégtánc-világbajnokkal. A miskolci táncosoknak most
kreativitást szeretne adni. – Arra próbálunk fókuszálni, hogy mást csináljanak,
mint az évad során; sok improvizációt viszünk a gyakorlatokba, azt tanítom
nekik, hogyan tudják "manipulálni" mindazt, amit már eddig tudnak – fejti ki a
koreográfus.
Fontosnak tartja, hogy manapság a művészek sokoldalúak legyenek a táncban, hogy nyitottak legyenek több stílus felé, és össze tudják ezeket hangolni.
A koreográfusi hivatást a festészethez hasonlítja, ahol a színpad a vászon, a táncosok pedig a festék. – Szerintem erről szól a művészet: azt használni, ami előtted van. A legfontosabb számomra pedig az, hogy valami közös jöjjön létre, ami részben belőlük, részben pedig belőlem fakad – fejti ki a koreográfus.
– A miskolci táncosok csodás „mozgók.” Nem a skatulyán belül gondolkodnak, és ez
rendkívüli! Már a második napon úgy éreztem, hogy sokkal intimebb és nyitottabb
az, amit csinálunk, határozottan jó irányba haladunk – magyarázza. Hozzáteszi,
a táncosok hozzáállása elengedhetetlen, hiszen emberekkel dolgozik, és
mindvégig kapcsolatot kell velük tartania. – A nyitottság a legeslegfontosabb.
Egy alkalommal azt a feladatot adtam nekik, hogy egy üveggel úgy táncoljanak,
mintha az nem egy élettelen tárgy lenne, hanem a partnerük – avat be a
részletekbe Garrett Smith. Mint mondja, ezeken a feladatokon keresztül ő is
látja a táncosok hozzáállását, az érzelmeiket, hogy mennyire nyitottak arra,
amit átadhat nekik.