Mesés táncjátékot készít a Miskolci Balett

2019.02.09

A társulat márciusban mutatja be a János vitéz mesebalettet Kozma Attila rendezésében. A próbák már javában zajlanak, így én sem hagyhattam ki, hogy belessek az egyikre.

A balett teremben a táncosok egyik fele, egy másik teremben a társulat másik fele dolgozik egy jeleneten. Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeményét viszi színpadra a Miskolci Balett, melyet elsősorban gyerekeknek szánnak.

Éppen ezért eshet meg az, hogy a próba közben módosított lépéssor eltáncolása után mégis úgy dönt a koreográfus (Kozma Attila), hogy olyan mozgásra cseréli ki az egyébként csodálatos klasszikus balett-mozdulatot, ami kevésbé „komoly,” és van benne némi játékosság, amit a gyerekek is élvezni fognak. (Ha engem kérdeznek, én már egyébként gyerekként is élveztem a „komoly” balettmozdulatokat, talán ezért is írattak be négyévesen klasszikus balettre a szüleim, és műveltem is még utána 18 évig.)

Emiatt is lehetett olyan ismerős érzés a próbán ülni – tudtam, hogy itt nincsenek kőbe vésett lépések, és nem lepődtem meg, ha egy részt teljesen átvariáltak. Így az sem meglepő, hogy egy bohókás, viccnek szánt mozdulat végül helyet kap a koreográfiában, hozzáadva a jelenet „gegjéhez,” csattanójához.

Az előadás egyik érdekessége, hogy a táncosok el is mondják majd Petőfi ismert szövegét, emellett pedig zenélni is fognak.

– Rendkívül összetett színházi előadást készítünk a gyerekeknek, ezért kitaláltuk, hogy a táncosok különböző hangszereken is játszanak majd; nem használunk effekteket, mi gyártjuk le őket – avat be Kozma Attila, a Miskolci Balett művészeti vezetője, az előadás koreográfusa.

Egy külső szemlélőnek kissé kaotikus lehet egy ilyen táncpróba a sok változtatással, a hirtelen ötletekkel, a „cákk-cákk” és hasonló hanggal irányító koreográfussal, azzal, hogy a balettkar második fele befut a jelenet kedvéért, majd rögtön vissza is térnek a másik általuk próbált részhez, hogy egy teremben két különböző jelenetet is próbálnak... de egy biztos, egy táncos produkció máshogy nem is születhetne meg, a végeredmény pedig, ahogy eddig is láthattuk az Álom luxuskivitelben, a Casablanca vagy a Julie kisasszony előadásoknál, magáért beszél.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el