Tervek és elfogadásuk: hogyan zajlik?

2018.12.29

Az olvasópróba után most az Ünnep és a Hunyadi László tervelfogadásának folyamatába pillantunk be.

Az Ünnep című drámát Szabó Máté rendezésében mutatja be a Miskolci Nemzeti Színház január 25-én. Az első olvasópróbán mi is ott jártunk, ez ITT olvasható. A Hunyadi László című operát Szőcs Artur rendezi, a közönség február elsejétől láthatja majd színházunkban. Most újabb izgalmas, a nagyközönség számára talán nem ismert folyamatba lestünk be.

Amikor összeült az előadás munkálatait végző csapat, tisztán láthattuk, mennyi mindennek kell összeállnia ahhoz, hogy létrejöhessen a produkció. Díszlet és jelmeztervező, színpadi technikusok, gazdasági vezető, fotós, rendezőasszisztens, és biztos, hogy még részletekbe menően sorolhatnám, kik is gyűltek össze, hogy átbeszéljék a rendezőkkel elképzeléseiket és terveiket az előadásokról.

Az Ünnep tervelfogadásán a dráma történetét itt is ismerteti a direktor, hiszen tudni kell, hol és milyen körülmények között játszódik a cselekmény, milyenek a szereplők, mivel karaktereikhez kell igazítani a ruhát, a sminket, a kellékeket – nincs ez másképp a Hunyadi Lászlónál sem.

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, mekkora jelentőséggel bírnak a legapróbb részletek is. Példa az Ünnepből: nem mindegy, milyen sószóró kerül az asztalra. Na persze nem kizárólag azért, hogy a színészek megsózzák ételüket - merthogy az étel igazi lesz -, hanem azért, mert a díszlet stílusához kell igazítani minden kelléket és jelmezt. Éppen ezért fordulhat elő, hogy ugyan egy másik előadásban is hozzávetőleg ugyanennyi étkészletet használtak, az Ünnepben nem tudják ezeket elővenni, hiszen teljesen más a stílusuk.

Ha valamilyen videotechnikát, vetítést is akarnak alkalmazni az előadás egyes jeleneteiben, az szintén külön embert, külön tervezést igényel. Az sem mindegy természetesen, hogy mire vetítünk és mindig azokat a lehetőségeket kell keresni, ami az előadás szempontjából a legalkalmasabb.

A karakterek megjelenítéséhez elengedhetetlen, hogy a személyiségüket tökéletesen keltsék életre a színpadon. Ez a színészi munkán kívül a jelmezen és a sminken is múlik. Korabeli öltözet vagy modern? Letisztult vagy eklektikus? Hány bőrönd szükséges összesen a szereplők számát tekintve? Ezeket mind egy tervelfogadás alkalmával véglegesítik, egyeztetik és – ahogy a nevéből is rájöhetünk – elfogadják.

A Hunyadi tervelfogadásán a díszlettervező, Slárku Anett úgy fogalmazott: nem akarta aktualizálni, kifejezetten Magyarországra rakni a történetet, a Hunyadi cselekménye ugyan a 15. századra tehető, de szerinte bárhol játszódhat; emellett viszont a korszakot természetesen jelezni fogják a színpadi elemek.

– Abból indultam ki, hogy a darab nagyrészt ármánykodásról szól; hogy csalják meg és szúrják hátba egymást a szereplők. Emiatt azonnal egy zárt tér volt a fejemben – kezdi a díszlettervező. Mint mondja, arra gondolt, ebből a térből senki nem tud egyszerűen kijutni vagy oda bejutni.

A fenti (Ünnep) és az alsó (Hunyadi László) képgalériákban a két előadás néhány látványtervét tekinthetjük meg: digitálisan megszerkesztett díszlet, a tervező által rajzolt ruhatervek, inspiráció a nagyvilág trendjeiből. Az Ünnep eredetije 1995-ben készült, a színpadon viszont a mai modern stílusjegyek köszönnek majd vissza – Cziegler Balázs díszlettervező és Füzér Anni jelmeztervező által –, hiszen a téma sajnos a mai korban is releváns. A jelmeztervező rajzaiban felfedezhetjük a mai divat jellegzetességeit: a szűkített férfiöltönyt, az összepasszoló női kosztümöt, a sikkes elegancia férfi és női változatát egyaránt.

A Hunyadi László látványterveinél láthatjuk, hogy van egy központi szoba, ami nem változik az előadás alatt, mögötte pedig található egy fehér falakkal körülvett tér – árulja el Slárku Anett. Bármi, ami változik a színpadon, a jelenetek között, az ott megy végbe hátul, projektorral különböző képeket vetítenek majd arra a részre. Egyszer kerítés, utána növényzettől burjánzó fal, majd pedig lépcsőház jelenik meg: mindez egy térben!

A jelmezeknél is az az elv érvényesül, ami a díszletnél: kortalanság. Kovács Andrea jelmeztervező nem akar kifejezetten modern vagy korabeli ruhákat, olyanokat álmodott meg, amelyek bármely korban megállják a helyüket.

A modern technikát kihasználva, LED fények is kerülnek a díszletbe: a börtönrácsokat a panelek közötti LED-sorok fogják adni.

A tervelfogadást követően pedig elindulhat a díszletek elkészítése, a kellékek és jelmezek beszerzése; a próbák folytatódnak, melyeket mi is végigkísérünk és elhozzuk nektek a blogon.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el