Mit javítanak a zenejavító próbán?
Készülő, február 1-én bemutatásra kerülő operánk, a Hunyadi László kapcsán most színházi zenekarunk mindennapjaiba lesünk be, ahol megtudjuk, mi is az a zenejavító próba.
Szoktunk javítani autókat, konyhai eszközöket, iskolai felelet eredményeket, de ezek szerint zenét is? Cser Ádám, színházunk zeneigazgatója készséggel világosított fel ezen kételyemről.
– A zenejavító próbán természetesen nem a zenét javítjuk meg, hanem a készülő darab zenei részleteit. A zenekar többféle hangszercsoportból áll össze, ezeknek az összehangolása, technikai gyakorlása, különböző részek strukturális szétbontása történik ilyenkor – magyarázza Cser Ádám.
Fordítok: a zenében különböző nehézségű részek vannak, ezeket külön-külön is kell gyakorolni, utána pedig mindezeket össze kell hangolni, hogy a zenei folyamatok egyszerre tudjanak megtörténni. – Arra is figyelnünk kell, hogy ki „mennyit” játszik, tehát milyen hangosan vagy halkan. Sokszor az okoz problémát, hogy valaki nem hall egy olyan szólamot, amiből el kellene, hogy tudjon igazodni – folytatja a zeneigazgató.
Erre az a megoldás, hogy különszedik azokat a hangszercsoportokat, amelyek „egymást meghallva” tudják, hogy mihez kell alkalmazkodni. A Hunyadi László operának rengeteg változata van, éppen ezért - Cser Ádám szerint - minden színpadra állítás alkalmával új megfogalmazást nyer a darab.
Ahogy a zeneigazgató is elmondta, az ármánykodás kulcsfontosságú a Hunyadinál, ezt pedig már a tervelfogadás alkalmával, a díszlettervek kapcsán Slárku Anett is megállapította. Rendkívül érdekes lesz megfigyelni, hogy a díszletben és a zenében(!) hogyan jelenik meg mindez.